Want iedereen moet deze keuze maken

18:00


Zoals jullie weten zit ik in het tweede jaar van mijn opleiding. Ik wist al sinds het einde van de eerste klas dat ik iets met interieur wilde gaan doen. Vandaag wil ik jullie een paar tips meegeven over het kiezen van een studie. Binnenkort moeten weer een heleboel examenkandidaten weten wat ze willen studeren.


Een opleiding kiezen is verschrikkelijk moeilijk. Daarom is het goed om je goed te oriënteren. Op tijd beginnen is daarom niet verkeerd. Ik had klasgenoten die op het laatste moment nog een opleiding moesten kiezen. Zelf had ik het geluk dat ik het al heel vroeg wist. Al had ik wel moeite met het kiezen van een school. De ene school was heel breed creatief en de andere school was creatief en commercieel. Uiteindelijk heb ik me op allebei aangemeld en ben ik aangenomen bij de opleiding die creatief en commercieel is. Daar ben ik nu nog steeds heel erg blij mee, want als ik van die andere school af was gekomen had ik helemaal niet kunnen verkopen. Ik noem verder geen naam van die school, want ik wil jullie niet beïnvloeden.


Open dagen bezoeken is echt een must. Als je dat niet doet weet je helemaal niet wat je moet kiezen. Er bestaan heel veel opleidingen en daar moet je een selectie uit kunnen maken. Neem je ouders mee, want die hebben er vaak ook wel een goede kijk op. Vraag daar ook veel aan de docenten en studenten. Ze zullen je onthouden en dat geeft je toch wel een voorsprong. (Dat weet ik doordat ik afgelopen keer heb geholpen op de open dag.)

Neem geen beslissingen onder de druk van een groep. Als iemand zegt dat de opleiding die jij helemaal ziet zitten stom is dan is dat de mening van die persoon. Jij moet het uiteindelijk gaan doen. Het is jouw eigen keuze. Doe waar jij je goed bij voelt. Je gevoel vertelt je vaak heel erg veel.


Loop een dagje mee bij een opleiding. Je ziet wat je gaat leren en krijgt echt het gevoel van de opleiding mee. Daarnaast laat je je welwillendheid zien. Zeker als het moeilijk is om aangenomen te worden op die opleiding heb je daar al een voordeel mee. Laat wat van jezelf zien. Het is eng, maar heel erg goed voor je.


Een goede keuze maken is enorm lastig, maar bedenk dat niet je hele leven er van af hangt. Klaske en ik kennen iemand die psychologie heeft gestudeerd en nu bij de ING werkt. Mijn schoonzus was eerst kapster en is nu pedagoog. Je hoeft niet tot je 67 hetzelfde werk te doen. Misschien ontdek je op latere leeftijd een andere kant van jezelf.

Heb jij nog een goede tip? Weet jij al wat je wil gaan studeren?

Bron foto's: Loesje en Pinterest

You Might Also Like

5 reacties

  1. Handig artikeltje, dit had ik echt even nodig, het lijkt me echt fijn om zo vroeg al te weten wat je wil! Ikzelf twijfel nog heel erg tussen verschillende studies: journalistiek // voeding en dietiek en inmiddels is daar nog een derde twijfelstudie bijgekome: creative writing. Lastig hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk kreeg ik het idee een beetje door jouw artikel van laatst! Ja dat was ook heel erg fijn. Ik heb nu ook vast besloten dat ik zelf dit jaar ook vast naar hbo studies ga kijken. Lastig keuze! Creative writing is ook wel echt iets voor jou! Het klinkt allemaal leuk! Als je nog vragen hebt staat mijn mailbox altijd voor je open.

      Verwijderen
  2. Wat een fijne tips allemaal, en zo waar! Gelukkig stimuleren ze op mijn school het kiezen van een studie al vroeg, het is zo fijn om te weten wat je wilt (nu nog waar haha). Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuke tips! Ik heb echt nog GEEN idee wat ik wil worden. Ik heb nog twee jaar om dat te bedenken maar eigenlijk weet ik alleen wat ik allemaal niet wil!
    liefs. Jonne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Handige tips! Ik denk dat ik me ook maar ga aanmelden voor een meeloopdag. Kiezen is zo moeilijk! Gelukkig heb ik wel een soort van ideetje wat ik misschien eventueel wil gaan doen.. Die loesjes zijn trouwens echt leuk haha!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat op onze blog! Daar worden we heel blij van!