Let's start blogging #1

18:00



Gisteren kwam ik er bij toeval achter dat ik deze maand een half jaar blog. Een half jaar, ik kan het zelf nog amper geloven. Het lijkt nog zo kort geleden allemaal. Mijn eerste outfitpost, de eerste reacties en de eerste volgers. Het ontdekken van de blogwereld. Maar ik ben nu echt al bijna een half jaar bezig met mijn grote passie. Ik heb ontzettend veel geleerd en vandaag wil ik mijn tips en ervaringen met jullie delen!



Als je graag een blog wilt beginnen, begin er gewoon een. Zelf heb ik er ontzettend lang over nagedacht, maar achteraf gezien was dat onnodig. Je lay-out hoeft nog niet perfect te zijn, je schrijfstijl en foto's ook niet. Bloggen is een proces. Je leert vanzelf hoe je je lay-out iets leuker maakt, hoe je je eigen schrijfstijl krijgt en hoe je mooie foto's moet maken. Mijn lay-out was echt vreselijk en mijn foto's waren ronduit lelijk, maar het is met mij allemaal goed gekomen. En dat komt het met jou ook.



Je hoeft echt geen spiegelreflexcamera te hebben. Met een beetje compactcamera kan je ook heel veel. En zelfs met je mobiel is het mogelijk om mooie foto's te maken. Ik fotografeerde eerst met mijn telefoon en ook daarmee heb ik foto's gemaakt waar ik nu nog best tevreden mee ben. Als je wel graag een spiegelreflexcamera wilt aanschaffen, neem dan een kijkje op Marktplaats. De mijne heb ik daar voor 200 euro aangeschaft en dat is een stuk goedkoper dan de 330 euro die ik er anders voor zou moeten dokken. Ook kreeg ik er nog een sd-kaartje bij, niet dat die dingen zo ongelooflijk duur zijn, maar het scheelt toch weer iets. Kijk wel altijd goed of de verkoper betrouwbaar is en haal bij voorkeur je camera op. Bedenk vragen die je aan de verkoper kunt stellen. Hoeveel clicks heeft de camera? Is hij weleens gevallen? Wat is de reden dat de verkoper hem wegdoet?

Je lay-out kan je als achtergrond het beste een neutrale, lichte kleur geven. Zo springt je header eruit en blijft het overzichtelijk voor je lezers. Daarnaast kan je de accenten dan nog jouw lievelingskleur geven. Zo heb ik op mijn persoonlijke blog de accenten bordeauxrood gemaakt en hier op 'The Cousins World' lichtblauw. Zoek gewoon op Google naar wat simpele html-tutorials en je komt een heel eind. Een menubalk is echt niet moeilijk om te maken en het centreren van je blogtitels is ook een eitje. En langzamerhand kom je een heel eind, geloof me.


Aan het begin van mijn blogcarrière! 






































Ik ben van mezelf een behoorlijk perfectionistisch persoon en bij het bloggen is dat niet altijd even handig. Het zorgt er wel voor dat ik alleen publiceer waar ik echt tevreden over ben, maar soms kan ik een heel artikeltje typen en het vervolgens weer verwijderen. Omdat het niet leuk genoeg was. Right. Het is iets waar ik aan probeer te werken, maar ik wil jouw in ieder geval meegeven dat je echt niet té perfectionistisch moet zijn. Die ene zin die volgens jouw niet lekker loopt, zien de meesten niet eens. En die foto waar je net ietsje minder tevreden over bent, valt jouw lezer vaak niet eens op. Ook dat onderwerp waar je een beetje onzeker over bent, vinden jouw bezoekers misschien wel heel tof.

Fouten maken is niet erg. Echt niet. Leer van ze. Word niet verdrietig als een bezoeker eerlijk is over je artikeltje. Of als je vraagt wat iemand van je blog vindt en diegene nog wat tips heeft. Het hoort erbij. Echt waar. En later zal je zelf terugkijken terug en zien wat diegene bedoelde. En als je het niet met die persoon eens bent, is dat ook helemaal prima. Jouw blog, jouw leven!

Ik heb de afgelopen tijd zelf ook wat nagedacht over bloggen. Mijn perfectionisme maakte het voor mezelf ontzettend lastig. Maar ik heb voor mezelf bedacht hoe ik verder wil. Op 'The Cousins World' wil ik over allerlei onderwerpen, vragen etc. gaan schrijven. Op mijn persoonlijke blog nog net wat meer over mijn eigen leven. Gewoon omdat ik denk dat dat wat praktischer is, aangezien jullie alles misschien Rienekes leven en die van mij door elkaar gaan halen ;) Ik zit al bomvol leuke ideetjes en op deze blog zal zeker nog een vervolg gaan komen. Heb je dus een vraag, een onderwerp of iets anders? Laat het zeker even achter in de reacties!

Het allerlaatste wat ik je mee wil geven voor vandaag is geniet, maar niet met mate!


You Might Also Like

1 reacties

Wat leuk dat je een reactie achterlaat op onze blog! Daar worden we heel blij van!