Ergens deze week moet ik afrijden

18:30



Er zit sinds zondag al een dikke knoop in mijn maag. Ergens deze week moet ik afrijden. Ik kies er voor om het pas te delen als ik al afgereden heb. Anders krijg ik misschien nog meer berichtjes en ligt er nog een grotere druk op mijn schouders.

Al een hele tijd heb ik rijles. Ik doe er iets langer over dan de meeste mensen vanwege mijn CVS. Daar heb ik laatst in dit artikel op mijn persoonlijke blog wat over verteld. Afgelopen juli heb ik voor het eerst af moeten rijden. Toen ben ik gezakt. Het ging even helemaal mis. Door een paar foutjes sloeg ik helemaal dicht. Het was echt een enorm drama. Na afloop wist ik zelf al wel dat ik gezakt was. De examinator deed er nog een schepje bovenop door een preek van minstens 5 minuten te houden over wat er allemaal slecht ging. Dat is echt het beste wat je kan doen als je een perfectionist tegenover je hebt zitten. Die perfectionist wordt daar niet echt veel zelfverzekerder door. In mijn hoofd wens ik nog steeds dat die man ziek is als ik moet afrijden, want ik zie het al voor me dat ik aan het begin van het examen al een zenuwinzinking krijg als ik hem toevallig weer heb. Ik heb nu inmiddels al weer 2 maanden tijd gehad om veel meer te leren en nu heb ik er al wel meer vertrouwen in.


Eigenlijk kan ik best wel prima rijden. Het probleem bij mij is mijn onzekerheid en perfectionisme. Ik probeer in mijn hoofd te prenten dat ik fouten mag maken. Het enige wat ik dan moet doen is ze weer veilig oplossen en dat kan ik. Dat heb ik echt wel geleerd. Ik mag trots zijn op wat ik doe. Zeker voor iemand die heel snel vermoeid is. Gelukkig had ik vandaag een hele fijn les. Ik was enorm kalm en ik probeerde alles goed op te lossen.

Nu wil ik jullie niet bang maken voor rijles. In tegendeel. Ik wil jullie vertellen hoeveel je kan leren en dat het echt niet erg is om fouten te maken. Het is ook helemaal niet erg als je er wat langer over doet dan een ander. Bijna iedereen kan leren autorijden. Niemand is te dom om het te leren. Natuurlijk gaat het niet gelijk de eerste les perfect, maar dat is ook helemaal niet nodig. Je neemt les om het te leren. Niet om het al te kunnen.

Het belangrijkste van een rijles is dat je er veel plezier in hebt. Dat je ziet hoe je vooruit gaat en dat je leert hoe je in bepaalde situaties moet reageren. Een goede band met je rijinstructeur is ook iets waar je op moet letten. Als je niet graag bij die persoon in de auto stapt is het ook helemaal niet leuk. Wees daarin ook eerlijk tegenover hem/haar, maar ook zeker tegen jezelf. Jij bent degene die het moet gaan leren.


Laat je tijdens je lessen ook niet afleiden door andere weggebruikers. Als zij vinden dat je het verkeerd doet moeten ze dat zelf weten. Er staat niet voor niks een L bovenop de auto. Iedereen heeft het moeten leren.

Deze week ga ik dus afrijden. Ik ga mijn best doen, want meer kan ik niet. Dat geldt ook bij je tentamens, toetsen, presentatie's en opdrachten. Eigenlijk is het gewoon een toets. Je doet wat je weet en wat je geleerd hebt. Meer kan je niet doen. Dat is ook helemaal niet erg. Je mag trots zijn op jezelf als je weet dat je je best hebt gedaan.

Heb jij je rijbewijs al? Lijkt het jou leuk om auto te rijden?

You Might Also Like

10 reacties

  1. Heel veel succes lieverd, laat die instructeur maar 'n poepie ruiken! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel heel heel veel succes! Je weet het hè? Je kunt het!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel erg bedankt nog voor het succes wensen. Ik ben alleen helaas gezakt :( Die verschrikkelijke zenuwen!

      Verwijderen
  3. Jammer dat het niet is gelukt, maar het is niet het einde van de wereld! Gewoon nog een keertje proberen, en daarna nog en keer en nog een keer en nog en keer... En over een tijdje zit jij gewoon in je eentje achter het stuur! Het gaat je lukken, go for it!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Balen dat het niet gelukt is, maar niet te veel over piekeren en gewoon positief denken. Volgende keer gewoon beter en je bent heus niet de enige die niet in één keer afrijdt. Ik heb al heel veel respect en bewondering voor je dat je überhaupt de uitdaging bent uitgegaan, ondanks je vermoeidheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sterk geschreven! Ben benieuwd of het gelukt is! :)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat op onze blog! Daar worden we heel blij van!