Interieurstylist, interieuradviseur en interieurarchitect: Eén pot nat?

18:00


Tegenwoordig zijn er oneindig veel beroepen. Binnen de interieurbranche heb je ook verschillende beroepen. Interieurarchitect, interieuradviseur en interieurstylist. Er zijn nog meer beroepen, maar vandaag houden we het op deze 3 beroepen. Veel mensen denken vaak dat deze beroepen één pot nat zijn, maar is dat ook zo? Vandaag ga ik jullie het verschil uitleggen tussen deze beroepen.


Als eerst is er al een verschil in het niveau van de verschillende studies. Een interieurstylist kan een mbo of een hbo hebben gedaan. Vaak als ze een hbo hebben gedaan is het een studie voor allround stylist. Dan hebben ze een studie gedaan voor mode-, interieur-, food-, media- en retailstylist. Een interieuradviseur heeft een mbo gedaan. Interieurarchitectuur is een hbo studie.


Het is misschien makkelijk om de beroepen te vergelijken met de modebranche. Een interieurstylist vergelijk ik dus met een modestylist. Een modestylist doet de aankleding van het model. Het model voor een interieurstylist is een interieur. Een stylist is vooral bezig met accessoires. Echt de aankleding van het basis interieur. Een interieurstylist kan ook bezig zijn met de basis van het interieur, maar de aankleding is voor zijn/haar expertise.

Een interieuradviseur kan je vergelijken met een verkoper in de kledingwinkel, hij/zij kan aangeven wat er bij jouw figuur en stijl kan passen. De verkoper gaat met jouw verhaal aan het werk. Hij/zij zoekt iets wat bij jou past. Dat kan van een rokje tot een hele outfit gaan. Bij een interieuradviseur werkt dat hetzelfde. Je vind de interieuradviseur meestal in een meubelzaak. De interieuradviseur kan je adviseren in alleen een bank, maar de interieuradviseur heeft er ook voor geleerd om een nieuw interieur te ontwerpen. Op de informatie die hij/zij krijgt kan de interieuradviseur een advies baseren. Een interieuradviseur is vaak minder bezig met de kleinere accessoires. Grote accessoires ligt wel binnen het vakgebied van de interieuradviseur.


Dan hebben we nog de interieurarchitect. Eigenlijk kunnen we die vergelijken met een modeontwerper. De vergelijking is wel iets minder goed dan de andere 2 vergelijkingen. De modeontwerpen begint met een leeg papier. Door informatie te winnen van een klant kan hij/zij ineens wat op papier hebben. De modeontwerper kijkt wat er kan qua stof en model. Een interieurarchitect doet eigenlijk een beetje hetzelfde. Een interieurarchitect krijgt een leeg huis/kamer. De interieurarchitect kan er van alles mee doen. Na informatie te hebben gewonnen van een klant kan hij/zij er mee aan de slag. Een interieurarchitect kan zoals de naam al zegt ook architectonische dingen veranderen. Tijdens de opleiding hebben ze nog technischer dan een interieuradviseur leren tekenen. Doordat ze ook veel over bouwkunde hebben geleerd weten ze wat er kan en wat niet.

Er zit dus daadwerkelijk wel verschil tussen deze beroepen. Elk van de 3 beroepen heeft een speciale taak en kan ook niet gemist worden. De interieurstylisten weten meer van styling, hoe je het best iets kan vormgeven. De interieuradviseurs zijn commerciëler, ze weten hoe ze dingen kunnen verkopen. Interieurarchitect weten meer over de architectonische kant van een interieur. Wat de beroepen zeker allemaal gemeen hebben is dat ze veel van kleur en materiaal weten.


Zoals veel van jullie misschien wel weten doe ik de opleiding interieuradviseur en zou ik graag interieurarchitect willen worden. Het kan natuurlijk nog allemaal veranderen. Als jullie wat meer over mijn opleiding willen weten kunnen jullie deze blogpost nog eens lezen.

Welke van deze beroepen spreekt jou het meeste aan? Of vind je het allemaal helemaal niks? Dacht jij dat het allemaal precies hetzelfde is?

Bron foto's: Pinterest



You Might Also Like

2 reacties

  1. Wat een leuke en handige post! Ik wist het verschil niet zo goed, super duidelijk uitgelegd juf Rieneke! ;) Xo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan kan ik best begrijpen. Ik wist het eerst ook niet helemaal precies dus ik verkondigde altijd dat ik interieurstylist wilde worden. Toen ik het verschil hoorde wist ik dat ik toch liever eerst interieuradviseur wil worden en dan verder kijken of ik interieurarchitect wil worden. Ik voel me wel echt een juf hoor Em ;)

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat op onze blog! Daar worden we heel blij van!